Hae leikkejä

Leikkipankista löydät leikkejä ja vinkkejä hauskaan yhdessäoloon kaikenikäisille.

Voit hakea leikkejä joko vapaan sanahaun avulla ja/tai rastittamalla haluamasi hakuvaihtoehdot.

Leikit tulevat listauksena haun alle. Tutustu haluamaasi leikkiin aktivoimalla ohjeet tai klikkaamalla leikin nimestä.

Rakennamme Leikkipankkia yhdessä. Kun haluat ilmoittaa uuden leikin pankkiin, paina tästä

477 leikki(ä) löytyi
Nimi Ohjeet Ilmoittaja
Aakkosellinen ostoslista Leikkijä istuvat pii... MLL
Leikkijä istuvat piirissä ja ensimmäinen sanoo: "Kävin kaupassa ja ostin sieltä aromisuolaa". Seuraava sanoo: "Kävin kaupassa ja ostin sieltä aromisuolaa ja bostonkakkua". Jokainen sanoo alkulauseen ja lisää listaan uuden tavaran aakkosjärjestyksen mukaan.
Aakkosviesti Leikkijät jaetaan ka... MLL
Leikkijät jaetaan kahteen joukkueeseen, joilla on pino samoja sanomalehtiä jonkin matkan päässä. Leikinohjaaja antaa jonon ensimmäiselle jonkin sanan, esim. "lehti". Kilpailijat etsivät sanomalehdistä kyseisen sanan, leikkaavat sen irti ja antavat ohjaajalle. Jonon kakkosille ohjaajalla on uusi sana. Nopein joukkue voittaa. Leikinohjaaja on tarkistanut etukäteen, että sanat löytyvät lehdistä.
Aaltoilu Leikkijät muodostava... MLL
Leikkijät muodostavat piirin. Leikinohjaaja kääntyy oikealle 90 astetta niin, että hän seisoo oikealla puolella olevaa leikkijää kohti. Seuraava leikkijä hänen vasemmalla puolellaan kääntyy myös 90 astetta ja katsoo leikinohjaajaan päin. Samoin kolmas leikkijä jne. Kaikki piirissä olevat tekevät saman. Heti kun leikinohjaaja huomaa, että liike on kulkenut piirin ympäri, hän aloittaa uuden liikkeen, esimerkiksi nostaa käden ylös. "Suuri aalto" toteutuu taas. Kun leikinohjaaja taas huomaa liikkeen kulkeneen piirin ympäri, hän alkaa uuden liikkeen (nojaa, kumartuu tms.).
ABC Lapsi makaa selällää... MLL
Lapsi makaa selällään ja aikuisen sormet "kävelevät" lapsen varpaista kainaloihin kutitellen ja samalla hokien "A, B, C, kissa kävelee, tikapuita pitkin taivaaseen."
Adjektiivit Leikinohjaaja laatii... MLL
Leikinohjaaja laatii valmiiksi kertomuksen, josta adjektiivit puuttuvat. Jokainen leikkijä sanoo yhden adjektiivin, jotka ohjaaja kirjoittaa järjestyksessä tyhjille paikoille. Valmis kertomus luetaan ääneen.
Aku-Ankka-hippa Leikitään kuten tava... MLL
Leikitään kuten tavallista hippaa, mutta pelastautumiseen tarvitaan hieman ketteryyttä ja hyvää muistia. Kun hippa lähestyy ja haluat turvaan, mene kyykkyyn ja huuda sen Ankkalinnan hahmon nimi, mikä tulee ensimmäiseksi mieleesi. Jos et ehdi mennä kyykkyyn ja huutaa, tai sanot saman nimen toistamiseen, joudut hipaksi.
Ammuu! Asettakaa pieniä esi... Terhokortit / Vuokko Hurme
Asettakaa pieniä esineitä lattialle tai pöydälle ja asettukaa niiden ympärille. Myös esimerkiksi pienet paperinpalat käyvät. Yksi leikkijöistä kääntää selkänsä toisten sopiessa esineistä yhden, jota he kaikki keskittyvät katsomaan. Leikkijän tehtävä on poistaa esineitä yksi kerrallaan ryhmäläisten katseita seuraten. Mikäli hän koskee valittuun esineeseen liian aikaisin, ryhmä huutaa yhteen ääneen: Ammuu! Jos jäänyt onnistuu haasteessa, hänelle hurrataan kolmesti.
Apina puussa - Olohuonesirkus. Aikuinen tai isompi ... Neuvokas perhe
Aikuinen tai isompi lapsi ottaa pienemmän lapsen seisomaan omien polviensa varaan, molemmat nojautuvat taaksepäin ja käsissä hyvä ote. Hyvä tasapaino ja luottamusharjoitus.
Arvaa pieni ystäväni kuka täällä kolkuttaa Leikkijät istuvat pu... MLL
Leikkijät istuvat puoliympyrässä. Vapaaehtoinen asettuu selin toisten eteen kyykkyyn ja sulkee silmänsä. Leikinohjaaja valitsee jonkun henkilön kolkuttajaksi. Tämä menee kyykyssä olijan luokse ja koputtaa tätä etusormellaan kolmesti selkään sanoen samalla: "Arvaa pieni ystäväni kuka täällä kolkuttaa". Sokko yrittää tunnistaa hänet äänen perusteella. Koputtajasta tulee sokko, jos hänet tunnistetaan.
Arvaa tarina -pantomiimi Valitkaa neljä leikk... Nuortennetti
Valitkaa neljä leikkijää, jotka poistuvat huoneesta. Lue jokin lyhyt tarinat huoneeseen jääneille. Kutsu ensimmäinen leikkijä sisään. Esitä tarina hänelle käyttämättä puhetta. Kutsu toinen leikkijä sisään. Ensimmäinen leikkijä esittää vuorostaan oman tulkintansa tarinasta ilman puhetta seuraavalle. Sen jälkeen toinen leikkijä kolmannelle, ja kolmas neljännelle.  Lue lopuksi tarina uudestaan kaikille.
Arviojuoksu Tässä leikissä voitt... MLL
Tässä leikissä voittaja ei ole nopein vaan se, joka pystyy parhaiten säätelemään juoksemistaan. Jokainen leikkijä arvioi tiettyyn välimatkaan tarvitsemansa juoksuajan ja kokeilee sitten, kuinka lähelle arviotaan pääsee. Leikkijät pyrkivät parantamaan ajanarvioimiskykyään.
Askelnaatta Leikkijät asettuvat ... MLL
Leikkijät asettuvat samalle lähtöviivalle ja se, joka on askelnaatta määrää, montako askelta harpataan ja mihin suuntaan. Leikkijät harppaavat määrätyt askeleet ja jäävät paikalleen seisomaan. Askelnaatta harppaa yhden askeleen vähemmän kuin muut leikkijät. Harpattuaan askelnaatta yrittää ylettyä koskettamaan lähinnä itseään olevaa. Itseään saa yrittää venyttää niin pitkälle kuin pystyy, mutta toisen jalan on pysyttävä maassa. Jos askelnaatta saa kosketettua leikkijää, tästä tulee uusi askelnaatta ja leikki jatkuu siitä, mihin jäätiin. Askelten lajit voidaan leikin alussa sopia: esim. kääpiö-, hiiri-, jättiläisaskelia jne.
Auringon auttamistalkoot Viimeisten lumien su... Terhokortit / Vuokko Hurme
Viimeisten lumien sulaessa on aika järjestää jään hävitystehdas. Koputelkaa jäätä rikki kengän kärjillä, kaivakaa asfaltti esiin ja kantakaa lumet lätäköihin sulamaan. Tavoitteena voi olla vaikkapa kerhotilan edessä oleva kiveyksen tyhjentäminen lumesta ja jäästä.
Aurinko ja peikko Yksi leikkijöistä on... MLL
Yksi leikkijöistä on aurinko ja muut peikkoja. Aurinko on piilossa (pienenä kyykyssä) ja peikot liikkuvat. Kun aurinko alkaa paistaa (nousee seisomaan), menevät peikot äkkiä piiloon, koska aurinko häikäisee. Kun aurinko laskee (menee kyykkyyn), peikot tulevat piiloistaan. Auringolla voi olla keltainen viitta.
Auto leikit Mielikuvitusta käytt... Jenni Lukkarinen
Mielikuvitusta käyttäen pystyy leikkimään missä vaan. Ei haittaa vaikka on pienikin tila.
Avaimen piilotus Tarvikkeet: - kuvak... Kehitysvammaisten Tukiliitto ry
Tarvikkeet: - kuvakortteja esim. mato, koira ja lintu sekä kylmä ja kuuma-kortit Leikin aluksi pari selvittää, mitä vihjekuvat tarkoittavat. Mato-kortti tarkoittaa, että avain on piilossa lattiatasossa. Koiran kuva tarkoittaa, että avain on piilossa noin pöydän korkeudella. Linnun kuva kertoo, että avain on jossain korkealla. Toinen leikkijöistä poistuu tilasta tai peittää silmänsä. Toinen piilottaa avaimen. Kuuma ja kylmä-kortteja käytetään, kun etsijä joko lähenee tai loittonee avaimesta. Kun avain on löytynyt, vaihdetaan etsijää. Kuvakortteja voi tulostaa esimerkiksi Papunetin kuvapankista osoitteesta: http://papunet.net/materiaalia/kuvatyökalu
Eläinsokko Leikkijät muodostava... MLL
Leikkijät muodostavat 5-10 hengen piirin. Yksi leikkijöistä menee keskelle ja hänen silmänsä sidotaan liinalla. Piiri liikkuu hetken kunnes sokko huutaa "Seis!" Hän osoittaa jotakuta piirissä ja kysyy "Miten lehmä sanoo?" (tai kissa, auto ym.) Osoitettu vastaa ääntelemällä sokon kysymykseen. Mikäli sokko tunnistaa hänet, osat vaihtuvat. Ellei, yritetään uudelleen.
Ensivaikutelma Jokaiselle leikkijäl... MLL
Jokaiselle leikkijälle annetaan kaksi lappua. Toiseen kirjoitetaan oma nimi ja toiseen vertauskuvallinen ensivaikutelma vieressä istuvasta henkilöstä, esim. "Hän on ylväs kuin kuningatar", "villi kuin kissa" jne. Laput sekoitetaan, kukin ottaa nimilapun ja ensivaikutelmakuvauksen ja lukee ne peräkkäin. Esim. "Kun ensi kerran tapasin Mauno Mattilan, mieleeni tuli: Hän on komea kuin kameli."
Erilaisuuskävely Jaa leikkijät pareit... Nuortennetti
Jaa leikkijät pareittain jollain hauskalla menetelmällä ja ohjaa parit vierekkäin seisomaan sovitun alueen toiseen päähän. Esitä yksi kerrallaan erilaisia väittämiä ja kehottaa osallistujia keskustelemaan niistä oman parin kanssa. Sano väittämiä yksitellen esim. ”Minulla on siniset silmät” ”Minulla on kaksi sisarusta” ”Pidän eläimistä” ja jne. Jos molemmat eivät voi vastata väittämään samalla tavalla ”kyllä” tai ”ei”, he saavat liikkua pienen askeleen eteenpäin. Jos väittämä sopii molempiin, he jäävät paikoilleen. Pari, joka pääsee ensimmäisenä tilan toiseen päähän, on voittaja. He ovat keskenään erilaisin pari. Lopuksi voidaan keskustella siitä, että jokainen meistä on erityislaatuinen ja kahta samanalaista “sinua” ei ole missään.
Erämaa palaa Leikkijät piirtävät ... MLL
Leikkijät piirtävät itselleen maahan ympyrän, johon asettuvat seisomaan.Yksi on johtaja, jolla ei ole ympyrää. Johtaja nimeää kuiskaten jokaisen leikkijän joksikin eläimeksi. Sen jälkeen hän kutsuu eläimiä jonoon taakseen. Leikkijät esittävät äännellen ja liikkuen sitä eläintä, joksi ne on nimetty. Kun kaikki ovat jonossa, lähtee jono liikkeelle seuraten johtajan liikkeitä ja temppuja. Yllättäin johtaja huutaa "Erämaa palaa!", jolloin kaikki, myös johtaja juoksevat ympyröihin. Ilman ympyrää jäänyt on seuraava johtaja.
Eskimoviesti Leikkijät muodostava... MLL
Leikkijät muodostavat joukkueita. Jokaisella joukkueella on jumppamatto jäälauttana. Joukkueet jakautuvat pareihin, jotka kantavat jäälautan merkin ympäri ja palaavat lähtöviivalle. Jäälautta annetaan seuraavalle parille ja näin leikki jatkuu. Se joukkue voittaa, jonka parit ovat ensimmäisenä päässeet maaliin.
Etana "Etana, etana näytä ... MLL
"Etana, etana näytä sarves, onko huomenna pouta." Käsi on nyrkissä polvella etanana, jolle runoa lausutaan. Etana ennustaa poutaa, kun etu- ja keskisormi nousevat pystyyn. Sateella käsi jää nyrkkiin.
Etunimet pikakierroksena Kaikki leikkijät ter... MLL
Kaikki leikkijät tervehtivät toisiaan ja sanovat nimensä. Ensimmäisellä kierroksella tervehditään kättelemällä ja silmiin katsomalla. Seuraavalla kierroksella otetaan kiinni nilkasta, polvesta, olkapäästä, korvasta jne.
Evoluutio-leikki Ennen leikin aloitta... Nuortennetti
Ennen leikin aloittamista, kerro leikkijöille miten ameeba, heinäsirkka, gorilla, jänis ja ihminen liikkuvat. Ameeba: Liikkuu niin kuin rintauinnissa ja ääntelee ”Ameeba, Ameeba” Heinäsirkka: Liikkuu kädet korvien yläpuolella etusormet ja keskisormet koukussa ja ääntelee ”zirp, zirp” Jänis: Liikkuu kädet pään päällä, kämmeniä ranteista heilutellen ja ääntelee: ”fläpäti fläpäti” Gorilla: Liikkuu niin, että lyö kädet rintaan nyrkein ja ääntelee ”Ugh ugh” Ihminen: Liikkuu niin, että kohdatessaan toisen sanoo: "Hyvää päivää." ja kättelee. Ohjeista leikkijät kulkemaan alueella äännellen omaa ääntänsä ja tehden sille ominaista liikettä. Aloittakaa leikki niin, että aluksi kaikki ovat ameeboja. Kun kaksi saman eliökunnan edustajaa tapaavat, he käyvät keskenään kivi-paperi-sakset taistelun. Taistelun voittanut nousee yhden asteen kehityskaarella ylöspäin ja hävinnyt vastaavasti putoaa yhden kehityskaaren alaspäin. Kun leikkijä saavuttaa ihmisen ja voittaa kivi-paperi-sakset taistelun, pääsee hän pois pelistä.
Fireball Leikkijät ovat piiri... MLL
Leikkijät ovat piirissä ja ottavat toisiaan käsikynkästä. Piirin keskelle on piirretty ympyrä tai siellä on pallo. Piirissä olijat yrittävät saada vierustoverinsa koskemaan palloon tai ympyrään siten, että kädet pysyvät kiinni toisissaan. Joka koskee palloon tai ympyrään jää pelistä pois. Jos piiri siirtyy siten, että pallo ("fireball") jää piirin ulkopuolelle, putoavat sitä lähimpänä olevat kaksi henkilöä pois pelistä.
Footbag Leikkijät muodostava... MLL
Leikkijät muodostavat ringin ja syöttelevät pientä hiekalla täytettyä palloa ilmassa toisilleen. Pallon voi ottaa haltuun jalkaterällä tai syöttää potkaisemalla suoraan seuraavalle. Myös jalkapalloa voi käyttää. Peliin ei kuulu voittaminen tai häviäminen, mutta halutessa pelata voi Aasin säännöillä. (Pallon pudottanut tai huonon syötön antanut saa kirjaimen. Kun on saanut sanan aasi kaikki kirjaimet, putoaa pelistä. Viimeiseksi jäänyt voittaa.)
Hahaha! Leikkijöille jaetaan... MLL
Leikkijöille jaetaan numerot. He käyvät lattialle selälleen numerojärjestykseen siten, että seuraavan pää on edellisen vatsan päällä. Kun kaikki ovat lattialla selällään, pää toisen vatsalla, aloittaa ensimmäinen sanalla "ha", toinen jatkaa "haha", kolmas "hahaha", aina jokaisen saaman numeron mukaan. Leikin kestäessä kaikki saavat nauraa paitsi se, kenen vuoro on sanoa "ha". Leikki loppuu yleensä yhteiseen naurunremakkaan.
Halaushippa Tässä hippaleikissä ... MLL
Tässä hippaleikissä turvana on halaus. Yksi leikkijöistä on hippa, joka määrää halausryhmän koon. Ryhmän koko voi muuttua leikin aikana. Ollakseen turvassa leikkijöiden pitää muodostaa hipan määräämän kokoinen halausryhmä. Turvassa saa olla vain hetken ja sitten on jatkettava juoksemista. Siitä leikkijästä, jota hippa koskettaa, tulee uusi hippa.
Hampaattomat eläimet Pyydä kaikkia leikki... Nuortennetti
Pyydä kaikkia leikkijöitä asettumaan piiriin. Sano vasemmalla puolella olevalle henkilölle jonkin eläimen nimi siten, että hampaat ja ikenet eivät saa näkyä. Henkilö, jolle eläimen nimi sanottiin, ei saa nauraa. Jos henkilö, jolle eläimen nimi sanottiin, nauraa, hän tippuu pois leikistä. Jos hän onnistuu olemaan nauramatta, hänkin sanoo seuraavalle saman eläimen nimen. Suuntaa voi vaihtaa keksimällä uuden eläimen nimen. Uusi eläin sanotaan henkilölle, joka sanoi edellisenä eläimen nimen. Tavoiteena on pysyä leikissä mahdollisimman kauan mukana.
Hamsterileikki Pöydälle asetetaan m... MLL
Pöydälle asetetaan muutamia rusinoita. Yksi leikkijöistä sulkee silmänsä. Joku osoittaa yhden rusinan hamsteriksi. Leikkijä avaa silmänsä ja alkaa syödä rusinoita yksitellen. Kun hän ottaa hamsteriksi valitun rusinan, muut huutavat HAMSTERI ja syöminen täytyy lopettaa.
Hanskanheitto Järjestäkää heittely... Terhokortit / Vuokko Hurme
Järjestäkää heittelykisat. Merkitkää maalarinteipillä lattiaan viiva. Teipatkaa vati lattiaan noin kahden metrin päähän viivasta. Huonosti liikkuvat voivat istua viivalle asetetuilla tuoleilla. Jakaantukaa joukkueisiin ja kokeilkaa pinnin, pallon ja hanskan heittämistä vatiin. Jokainen joukkueen jäsen saa aina kolme yritystä. Osumista joukkue saa pisteen. Julistakaa voittajajoukkue.
Harakka huttua keittää Hoetaan runoa ja teh... MLL
Hoetaan runoa ja tehdään liikkeet: "Harakka huttua keittää, hännällänsä hämmentää" - Hämmennetään sormella lapsen kämmentä. "Noukallansa koitteloo, vieraitansa vuotteloo" - Koputetaan sormenpäällä kämmeneen. "Antaa tuolle, antaa tuolle, antaa tuolle, antaa tuolle" - Annetaan puuroa neljälle sormelle. "Eipäs tuolle riittänytkään" - Osoitetaan viidettä sormea. "Lähtee vettä hakemaan, missä kaivo, missä kaivo?" - Aikuisen sormet lähtevät kohti lapsen kainaloa. "Tuolla kaivo!" - Lapsen kainaloa kutitetaan.
Harakka hyppii Lausutaan runo ja te... MLL
Lausutaan runo ja tehdään siihen kuuluvat liikkeet: Harakka hyppii maassa - Hypitään paikallaan. Västäräkki keikkuu kivellä - Keinutaan puolelta toiselle. Varpunen nokkii katolla - Koputetaan sormilla päätä. Kissa köyristää selkäänsä - Köyristetään selkää. Kaikki linnut pelkää - Vapistaan. Tuolla ne jo lentää - Heilutetaan käsiä kuin siipiä. Omaan pikku pesään - Tehdään käsistä pesä.
Hattuleikki Leikkijät seisovat p... MLL
Leikkijät seisovat piirissä hattu tai pipo päässään. Kun leikinjohtaja sanoo "Oikea", jokainen ottaa oikealla puolella olevan päästä hatun ja laittaa sen omaan päähänsä. Jos leikinjohtaja sanoo "Vasen", vasemmalla puolella olevalta otetaan hattu omaan päähän. Johtaja voi luetella erilaisia sanoja nopeasti peräkkäin, esim. Yksi, kaksi, oikea, tuoli, pöytä, vasen, neljä jne. Vain sanoihin "vasen" ja "oikea" reagoidaan ottamalla hattu.
Hauska tutustumiskilpailu Pyydä leikkijöitä mu... Nuortennetti
Pyydä leikkijöitä muodostamaan noin viiden hengen ryhmiä ja pyydä ryhmiä seisomaan rivissä. Leikinjohtajana voit määrätä, millaiseen järjestykseen leikkijät rivissä asettuvat: esimerkiksi aakkosjärjestyksen, kengännumeron, pituuden tai iän mukaan. Voit käskeä ryhmää myös muodostamaan erilaisia patsaita ja kirjaimia. Ryhmät voivat miettiä toisilleen tutustumistehtäviä, joista heille annetaan nopeus- ja nokkeluuspisteitä.
Hauska tutustumiskilpailu Leikkijät muodostava... MLL
Leikkijät muodostavat noin viiden hengen ryhmiä. Ryhmäläiset seisovat rivissä. Leikinjohtaja määrää, millaiseen järjestykseen he rivissä asettautuvat: esim. aakkosjärjestyksen, kengännumeron, pituuden tai iän mukaan. Ryhmille voi antaa nopeus- ja nokkeluuspisteitä.
Hedelmäsalaatti Muodosta tuoleista r... Nuortennetti
Muodosta tuoleista rinki ja jaa ryhmä kolmeen osaan. Nimeä yksi osa ryhmästä banaaneiksi, toinen omenoiksi ja kolmas kirsikoiksi. Pyydä osallistujat istumaan tuoleilla, joita on yksi vähemmän kuin leikkijöitä. Huomioi, että samaan ryhmään kuuluvat menevät istumaan eri puolille rinkiä. Leikinjohtajana voit olla ensimmäiseksi keskellä. Aloita leikki huutamalla esimerkiksi "banaanit!", jolloin kaikkien banaaneiden tulee vaihtaa paikkaa keskenään ja sinä yrität päästä istumaan jollekin tuoleista. Se leikkijä, joka jää ilman tuolia, jää keskelle. Jos keskellä olija huutaa "hedelmäsalaatti!", kaikki vaihtavat paikkoja keskenään.
Heitto Aikuiset pyörittävät... Terhokortit / Vuokko Hurme
Aikuiset pyörittävät lapsia kainaloista kiinni pitäen ja heittävät lopuksi hankeen. Millaisiin hassuihin asentoihin lapset jäävät? Voitte kisata hauskimmasta asennosta.
Heittopallo piirissä Leikkijät istuvat pi... MLL
Leikkijät istuvat piirissä risti-istunnassa, yksi on piirin keskellä pallon kiinniottajana. Istujat heittelevät palloa nopeasti toisilleen. He saavat kurkottaa kauas sivulle ja kaatua selälleen pallon tavoittaakseen, mutta eivät saa nousta seisomaan eivätkä siirtyä paikaltaan. Keskellä oleva kiinniottaja yrittää koskettaa palloon tai siepata sen. Kun hän siinä onnistuu, piirin keskelle joutuu se, joka viimeksi kosketti palloa.
Helikopterilla Hollantiin Leikkijät istuvat pi... MLL
Leikkijät istuvat piirissä. Joku aloittaa sanomalla vasemmalla istuvalle: "Minä matkustan helikopterilla Hollantiin. Arvaa, mitä siellä teen?" Toisen on vastattava kolmella H-kirjaimella alkavalla sanalla. Esim. "Harjaat hevosen häntää". Seuraavaksi hän sanoo: "Minä matkustan moottoripyörällä Mikkeliin. Arvaa, mitä siellä teen?" Seuraava vastaa kolmella M-alkuisella sanalla jne. Jos joku ei osaa vastata tai miettii liian kauan, hän putoaa pelistä.
Henkilö-Kim Leikinohjaaja on lei... MLL
Leikinohjaaja on leikellyt lehdistä 20-30 kuvaa esim. satuhahmoista, sarjakuvasankareista ja tunnetuista henkilöistä. Kuvat asetetaan pöydälle ja leikkijät saavat katsoa niitä pari minuuttia. Kuvat kerätään ja kukin kirjoittaa paperiinsa muistamansa kuvat. Lopuksi kuvat katsotaan uudestaan. Eniten kuvia muistanut voittaa.
Herneiden poiminta Maahan pannaan sopiv... MLL
Maahan pannaan sopiva määrä herneitä. Kullakin leikkijällä on pyykkipoika ja muki. Leikkijät yrittävät kerätä pyykkipojilla herneitä kuppeihinsa. Eniten herneitä kerännyt voittaa.
Herra Haaraparta Leikkijät istuvat pi... MLL
Leikkijät istuvat piirissä olevilla tuoleilla. Piirin keskellä on yösijan hakija. Hän kyselee muilta vuoron perään "Olen herra Haaraparta, saisinko yösijan?" Jos vastaus on kielteinen, hänelle on kerrottava syy ja hakija jatkaa kyselyä muilta. Jos vastaus on myönteinen, kaikki vaihtavat paikkoja keskenään. Tällöin herra Haaraparta yrittää saada itselleen yösijan eli päästä tuolille. Paikatta jääneestä tulee uusi hakija. Jos leikkijät eivät anna yösijaa, voi herra Haaraparta huutaa "Muuttakaa majanne ja siirtäkää sijanne!", jolloin kaikkien on vaihdettava paikkoja.
Herra Virtanen ei osta mitään uutta Leikinohjaaja sanoo ... MLL
Leikinohjaaja sanoo "Herra Virtanen meni kauppaan. Hän ei ostanut mitään uutta. Mitä hän osti? Hän osti esimerkiksi perunoita". Ohjaajan vieressä istuva sanoo vuorostaan: "Herra Virtanen meni kauppaan ja osti…" Jokainen vuorollaan saa arvailla, mitä herra Virtanen osti ja ohjaaja ratkaisee, kelpaako se. Ideana on, että jokaisessa tavarassa täytyy olla u-kirjain.
Hevosen kengitys Neljä leikkijää istu... MLL
Neljä leikkijää istuu tuoleilla ja jonkin matkan päässä heidän edessään on iso kasa kenkiä. Merkin saatuaan leikkijät sulkevat silmänsä ja lähtevät kontaten hakemaan aina yhden kengän kerrallaan laittaen sen oman hevosensa (tuolin) jalkaan. Se joka saa hevosensa kengitettyä ensin, voittaa.
Hevostalli Tämän leikin toteutt... Terhokortit / Vuokko Hurme
Tämän leikin toteuttamisesta leikin vetäjän on hyvä keskustella etukäteen muiden ryhmän aikuisten kanssa. Löytyykö halukkaita hevosiksi? Leikin voi aloittaa esimerkiksi niin, että leikin vetäjä kertoo lapsille kerhotilan muuttuneen ratsutalliksi. Kuka haluaisi lähteä ratsastusretkelle? Aikuiset kantavat lapsia hevosina lattialla tai reppuselässä. Lapset voivat myös hoitaa hevosia taputellen ja rapsutellen.
Hierontapiiri Tämä lopetus sopii r... Terhokortit / Vuokko Hurme
Tämä lopetus sopii ryhmille, joissa tunnetaan jo sen verran, että koskettaminen tuntuu luontevalle. Istukaa ringissä kasvot samaan suuntaan. Jokainen hieroo edessä olevan selkää. Vaihtakaa puolessa välissä suuntaa.
Hiihtokilpailut Osallistujat asettuv... MLL
Osallistujat asettuvat riviin lähtöviivalle ja lähtömerkin saatuaan kilpailevat, kuka kiertää merkityn ladun nopeimmin, mutta sauvoitta tai käyttämällä vain yhtä sauvaa tai yhtä suksea. Leveässä mäenrinteessä voi kisailla, kuka nousee nopeimmin mäenharjalla olevalle maaliviivalle.
Hiirenhäntä Yksi leikkijöistä py... MLL
Yksi leikkijöistä pyörittää narua matalalla. Toiset leikkijät seisovat pyörittäjän ympärillä ja yrittävät hypätä narun yli aina kun se tulee kohdalle. Jos joku sotkeutuu naruun, hänestä tulee pyörittäjä.
Hiiri keittää puuroa Hoetaan runoa ja teh... MLL
Hoetaan runoa ja tehdään liikkeet: "Hiiri keittää puuroa" - Etusormella hämmennetään kämmenenkuppia. "Antaa tuolle" - Annetaan peukalolle (puristetaan sitä). "Antaa tuolle" - Annetaan keskisormelle. "Antaa tuolle" - Annetaan nimettömälle. "Loput viekin varastoon" - Aikuisen sormet kulkevat käsivartta pitkin lapsen kainaloa kutittamaan. Leikki alkaa alusta ja tällöin nimetön jää ilman. Seuraavalla kerralla keskisormi jää ilman, sitten etusormi ja viimein peukalo.

Leikkipankki on perustettu Suomen Kulttuurirahaston tuella.